Een theatrale rechtszaak over één van de meest beruchte heksenprocessen uit de geschiedenis met het publiek als volksjury.
Begin 17de eeuw wordt het Franse provinciestadje Loudun opgeschrikt door een golf van hysterie. De non Jeanne des Anges wordt beschuldigd van duivelse bezetenheid.
De autoriteiten vrezen voor een demon die het klooster ’s nachts onveilig maakt. Al snel krijgen ze de progressieve en seksueel promiscue priester Urbain Grandier in het vizier.
Loudun wordt omgetoverd tot een groots politiek theater. De nonnen en Grandier worden acteurs in een juridisch spektakel dat zich buigt over nieuwe maatschappelijke vragen. Is de bezetenheid van de zusters echt een bovennatuurlijke interventie van het kwaad? Of is het een collectieve aanklacht tegen hun eeuwenlange onderdrukking? Is Grandier schuldig of slechts een zondebok?
De publieksjury wordt geconfronteerd met een samenleving in geloofscrisis, wanneer angst en twijfel binnensijpelen. De vergeten duivels doemen weer op. Sterker, machtiger én conservatiever dan ooit.
"Ga kijken want via de teletijdmachine van Krapp beland je altijd in een fascinerende vroegmoderne wereld waarin theater, wetenschap, magie en occultisme nog door elkaar open. Ze werden ook niet voor niets bekroond voor hun originele theaterteksten." De Standaard
"Krapp legt slim de link tussen dat goed gedocumenteerde schijnproces van eeuwen geleden, en de gevallen van paranoia, complotdenken, religieuze retoriek, politieke framing en publieke processen waar we vandaag nog altijd mee geconfronteerd worden." *** Bruzz